Práca z domu popri rodičovskej dovolenke

Sme v dobe, keď sa veľa vecí dá robiť z domu, sediac pri počítači. Je neuveriteľne jednoduché vytvoriť si vlastný a pritom profesionálne vyzerajúci elektronický obchod s minimálnymi nákladmi.

Avšak skôr ako začnete podnikať a zarábať, treba si nejaký čas odsedieť študovaním a hľadaním návodov a rád. Veľmi veľa večerov som namiesto oddychu pri TV čítala články a pozerala videá na youtube. Či už o tom ako urobiť kvalitnú fotku, ako ju potom spracovať, ako dostať zákazníka na svoj e-shop a ako si ho aj udržať. Treba si naštudovať náležitosti a povinnosti elektronického obchodovania. Dôležité je aj nájsť najvhodnejšiu zasielateľskú službu, vyhovujúci systém pre e-shop, najlepšiu formu reklamy a veľa iných vecí.

Nedá sa univerzálne poradiť, čo je najlepšie. Tak sa aspoň pokúsim zhrnúť, ako sa to podarilo mne.

Je mnoho dôvodov, prečo sa o to ani nepokúsiť. O to viac, keď ste doma s malými deťmi. Preto budem rada, ak sa inšpirujete, zahodíte obavy a predsudky a pustíte sa do toho.


Čo predávať?

Toto je tá najdôležitejšia otázka, ktorú treba vyriešiť. Je to veľmi jednoduché a zároveň najťažšie :-)

Malo by to byť niečo, čo na trhu chýba, alebo ak aj je, tak viete ponúknuť nižšiu cenu alebo inú pridanú hodnotu pre zákazníkov, vďaka ktorej budete pre nich jedinečný. Je zbytočné nosiť drevo do lesa, pretože na Slovensku je niekoľko tisícov elektronických obchodov a každý deň pribúdajú ďalšie. Tie najväčšie si môžu dovoliť platiť reklamu a vďaka veľkým obratom aj nižšie ceny produktov. Takže si treba urobiť prieskum, čo na Slovensku chýba, poprípade porozmýšľať, čo sa dá urobiť inak, lepšie, výhodnejšie pre zákazníka.

Mne sa pred piatimi rokmi podarilo nájsť dieru na trhu. Ide o kvalitné ručne vyrábané výrobky za výhodné ceny, ktoré sa síce nekupujú masovo, vďaka tomu však nezaujímajú veľké e-shopy, a pritom si vedia nájsť svojho zákazníka.

Aj keď sa dá cez e-shop kúpiť takmer všetko, stále je tu priestor na niečo nové. Skúste sa inšpirovať zahraničnými e-shopmi. Nemusí to byť len hmotný produkt, ale aj služba.

notebook-2386034_1280jpg

Takmer žiadne počiatočné náklady

Na začiatok som nemusela mať žiadne obchodné priestory, inventár, registračnú pokladňu.

Bolo potrebné len vybrať dobrú doménu a e-shopový systém, s čím mi pomohol manžel. Zistili sme, že najjednoduchšou a najrýchlejšou voľbou je prenájom e-shopu, konkrétne najviac vyhovoval od webareal.sk. Doména sa dá kúpiť od 10 € na rok a prenájom e-shopu stojí momentálne okolo 12 € mesačne.

Ďalej som potrebovala kvalitné fotky, ktorými by som naplnila e-shop a podrobný popis produktov. Tie som si urobila pod holým nebom, nebol nutný ateliér ani profi fotograf, upravila a orezala som ich v trial verzii Photoshopu. Ak takéto veci idú úplne mimo Vás, určite sa nájde vo vašom okolí zanietený fotograf, ktorý by Vám s tým pomohol.

Mojou obrovskou výhodou bolo aj to, že dodávateľ bol len pár kilometrov odo mňa. Vďaka tomuto som spočiatku nemala sklad, ale zakúpila som produkty až po objednávke. Jeden až dva krát do týždňa som si tovar išla vyzdvihnúť a poslala. O dcérku sa zatiaľ postarala babka.


Ako dostať zákazníkov do e-shopu?

Keď už máte e-shop naplnený fotkami, popismi a všetkými potrebnými náležitosťami, musíte nejakým spôsobom potenciálnych zákazníkov k nemu naviesť.  Ak je ponuka Vašich produktov jedinečná a trh nie je presýtený, ide to celkom ľahko a za nízke náklady. Ja som používala a doteraz používam viacmenej len Google Adwords. Reklama sa mi zobrazuje len vo vyhľadávači Google. Je to tých prvých pár odkazov, ktoré sa Vám zobrazia, keď niečo vyhľadávate. Tiež si to dokážete urobiť sami pomocou online návodov. Vie Vám pomôcť aj podpora priamo z Google. Keď videli medzery v mojich nastaveniach, volali mi a spolu sme to dolaďovali.

Platíte len, keď potenciálny zákazník klikne na Vašu reklamu. Cena za každý vyhľadávaný výraz je rôzna, a ak predávate niečo, čo sa nepredáva vo veľa e-shopoch, resp. nie je veľa e-shopov, ktoré využívajú takúto reklamu, cena je len pár centov.

Mňa táto reklama stojí mesačne od 80 EUR do 400 EUR v závislosti od sezóny.

Každú reklamu treba ušiť na mieru danému produktu. Možností je neúrekom, musíte len zvážiť pre a proti a hlavne, či sa oplatí. Skvelou a lacnou formou sú napríklad aj sociálne siete.

Je moja reklama účinná?

Veľmi jednoducho sa dá zistiť, či Vaša reklama zaujala a koľko návštevníkov oslovila. Pomocou bezplatnej služby Google Ads si viete pozrieť presné počty ľudí, ktorí navštívili Váš eshop, ako dlho sa zdržali a aké stránky si prezerali. Stačí sa zaregistrovať a vložiť vygenerovaný kód do e-shopového systému alebo zdrojového kódu. Google Ads má množstvo pokročilých funkcií, ale na základné zhodnotenie malého eshopu ich nepotrebujete. Logiciky si viete aj sami zhodnotiť vzniknuté situácie, ako napríklad, keď máte veľa návštevníkov, ale žiadnu objednávku, že niečo nie je v poriadku. Buď máte nevhodnú zavádzajúcu reklamu, ktorá zle popisovala produkt, alebo  vysoké ceny oproti konkurencii a pod. Môže nastať aj situácia, že nikto vaše produkty nevyhľadáva, vtedy je na mieste popremýšľať o výmene sortimentu alebo zmene spôsobu predaja. Fajn je, že dopredu si môžete urobiť prieskum, čo sa v akom objeme vyhľadáva. Pre môj e-shop je ideálny stav, keď aspoň 7 % návštevníkov webu aj reálne nakúpi. 

Koľko taký e-shop vynáša?

Postupom času auto a prívesný vozík nestačili na dovážanie tovaru, tak som sa rozhodla najobľúbenejší tovar nakúpiť na sklad. Ako skladovacie priestory som využila voľné priestory u rodičov v ich dome, takže sa náklady opäť nezvýšili. Dodaciu dobu som znížila na 2 pracovné dni a tým sa ešte viac spustila lavína objednávok. Zistila som, že zákazníci chcú mať tovar doma čo najskôr. Tu už  musel začať pomáhať aj manžel a kamarátka Lenka, buď so strážením detí alebo balením a posielaním tovaru :-) V predvianočnom čase, čiže od októbra do decembra sa čistý zisk počíta na tisícky EUR, v ostatnom období sú to síce stovky, ale ako privyrábanie popri rodičovskom príspevku je to úplne dostačujúce.

Nezahrávajte sa s dôverou zákazníka

Veci sa zvyčajne daria, ak ich robíte poctivo, svedomito a s nadšením.

Na prvom mieste by nemal byť zisk ale Váš záujem o to, aby bol zákazník spokojný. Čiže aby dostal to, čo očakáva a v dohodnutom termíne. Preto je potrebné tovar pravdivo a podrobne popísať, pridať čo najviac reálnych fotografií, uviesť termín dodania a ďalšie podmienky. Dôležité je so zákazníkom vhodne komunikovať, čo najrýchlejšie odpisovať na maily a reagovať na podnety. Dbajte na to, aby ponuka vašich produktov bola stále aktuálna, aby ste nezistili, až keď sa tovar objedná, že už nie je dostupný. Ak sa stane, že tovar musíte reklamovať, urobte tak v čo najkratšom čase, v akom sa to dá, aj keď máte na to 30 dní.

Vaša snaha sa Vám vráti v podobe spokojných a vracajúcich sa zákazníkov.

Verím, že vás moje skúsenosti s online podnikaním inšpirovali a aj vy začnete premýšľať nad splnením svojho sna o podnikaní. Držím vám palce a želám veľa úspechov.

Tinka